Kod IATA: AY / Kod ICAO: FIN
Głównym węzłem linii Finnair jest port lotniczy Helsinki – Vantaa. Przewoźnik należy do rządu fińskiego oraz do zagranicznych udziałowców. Linie zatrudniają ponad 3500 pracowników, ok. 2700 osób to personel pokładowy, a pozostała część pracuje w biurach biletowych i na lotniskach. Każdego roku z usług przewoźnika korzysta ok. 9 mln pasażerów. Stali klienci mogą liczyć na program lojalnościowy Finnair Plus. Uniformy, które obecnie nosi personel linii zaprojektowane zostały przez fińską projektantkę. Składają się z kilku elementów, a pracownicy mogą je komponować wedle własnego gustu i pory roku. Uniformy te francuski magazyn Bon Voyage uznał za jedne z najbardziej stylowych wśród wszystkich strojów pracowników linii lotniczych. Od 1983 roku Finnair jest przewoźnikiem św. Mikołaja. Kiedy nadchodzi świąteczny okres, na dłuższych lotach oferuje pasażerom różne rozrywki, a pracownicy noszą wtedy świąteczne krawaty i apaszki, wprowadzając na pokład samolotów iście bożonarodzeniowy klimat. Dla pasażerów przygotowano w tym czasie pyszne menu. Od 12 do 25 grudnia mogą oni skosztować np. indyka w piernikowym sosie, czy grzanego wina. Linie Finnair oferują klientom klasy biznes poczekalnie „Office Center”, które posiadają światła regenerujące organizm, czy prysznice. Ponadto dla podróżnych klasy biznes wydzielono też stanowiska odpraw, a samoloty Airbus 340 dysponują siedzeniami z wejściem, które umożliwia podłączenie laptopa.
Linie Finnair powstały w 1923 roku. Cztery lata później przewoźnik przystąpił do międzynarodowej organizacji lotniczej – IATA. Pierwszy lot odbył się w 1924 roku, samolot pokonał trasę z Helsinek do Tallina. W 1973 roku linie rozpoczęły sprzedaż biletów lotniczych do Warszawy, a od 1976 realizował bezpośrednie loty do Bangkoku i uruchomił swą ofertę lotów do Azji. Kiedy w 1983 roku pojawiły się bezpośrednie loty do Tokio, Finnair stał się jedynym europejskim przewoźnikiem, oferującym tego rodzaju połączenia. Początkowo lot ten trwał 13 godzin, ponieważ samolot omijał radziecką strefę powietrzną, następnie w 1991 roku podróż skrócono o ok. 3 godziny. Przewoźnik uruchomił także pierwsze bezpośrednie połączenie do Chin i nawet kiedy inne linie później wycofały te loty ze swojej oferty, w związku z wydarzeniami na Placu Tiananmen - Finnair tego nie zrobił.
Flota przewoźnika składa się z 65 samolotów:
● 6 maszyn Boeing MD-11
● 7 maszyn Boeing 757
● 5 maszyn Airbus A340
● 6 maszyn Airbus A321
● 12 maszyn Airbus A320
● 11 maszyn Airbus A319
● 10 maszyn Embraer 170
● 8 maszyn Embraer 190.
Flota Finnair jest młoda, średni wiek maszyn obsługujących europejskie trasy to 4 lata.
Linie Finnair oferują loty do Europy, Ameryki Północnej i ok. 10 miast w Azji, takich jak: Hongkong, Pekin, Szanghaj, Tokio, Osaka, Bangkok, Nagoja, Seul, Delhi, czy Singapur. W Finlandii dociera do ponad 20 miast. Jeśli chodzi o polskie lotniska, to linie Finnair obsługują porty w Krakowie, Gdańsku oraz Warszawie.
Linia Finnair jest pierwszą na naszym kontynencie i jedną z dwóch na całym świecie, która z powodzeniem przeszła przez drugi etap programu IATA dotyczącego oddziaływania na środowisko. Oznacza to, że wdrożyła wszelkie standardy i zmniejszyła bardzo niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Ponadto Finnair posiada metody monitorowania wpływu, jaki wywiera na środowisko i podchodzi do niego z należytą troską. Przedstawiciele linii podkreślają, że są dumni, iż ich firma jest liderem jeśli chodzi o dbałość o naturalne środowisko oraz, że będzie wprowadzała wszelkie proekologiczne rozwiązania, ponieważ równowaga naturalnego środowiska jest kwestią niezwykle istotną również dla pasażerów. Celem przewoźnika jest zmniejszenie zużycia paliwa, ograniczenie emisji cieplarnianych gazów i ilości wytwarzanych odpadów. Według Finnair dbanie o środowisko jest jak dbanie o bezpieczeństwo.
Masz pytania?
zadzwoń: